Raport w skrócie
· Blisko 10 mln użytkowników korzysta z internetu stacjonarnego
· 9,5 mln użytkowników posiada internet mobilny
· ¾ użytkowników korzysta z internetu stacjonarnego o przepustowości do 100 Mb/s
· 98% terytorium Polski znajdowało się w zasięgu 4G
· Przepustowość do 300 Mb/s była w tym roku najczęściej zamawianą usługą
· Jeśli operatorzy spełnią wymagania aukcyjne z grudnia 2023 roku 99% gospodarstw domowych w Polsce pokryje się internetem 5G w ciągu 60 miesięcy
· P4 liderem rynku telefonii komórkowej – 30,1%
· Na jednego mieszkańca przypadało średnio 1,4 karty SIM
· Telefonia stacjonarna skurczyła się o 13,1% w porównaniu z rokiem 2022
· 75,80 zł – to średni rachunek za telefon+internet
· 79,6% gospodarstw domowych miało możliwość skorzystania z internetu szerokopasmowego o prędkości co najmniej 100 Mb/s
Liczba użytkowników internetu mobilnego i stacjonarnego w 2023 roku
Wartość rynku telekomunikacyjnego w 2023 r. wyniosła 43,1 mld zł i wzrosła o 6% w stosunku do 2022 r. Pomimo wzrostu przychodów, na inwestycje telekomunikacyjne wydano 11,1 mld zł, o 1,1% mniej niż w roku poprzednim. Wzrostowi przychodów z rynku towarzyszył również wzrost wartości infrastruktury telekomunikacyjnej, która w 2023 r. osiągnęła poziom 53,5 mld zł. Najpopularniejszym rodzajem dostępu do internetu był dostęp stacjonarny, z którego na koniec 2023 r. korzystało 9,5 mln użytkowników (w tym 8,3 mln użytkowników indywidualnych i 1,2 mln biznesowych).
Mniejszą popularnością cieszył się internet mobilny (8,9 mln użytkowników). Odnotowano niewielki wzrost użytkowników internetu mobilnego w stosunku do roku poprzedniego – wyniósł on 1,6%. Mimo niewielkiej różnicy w liczbie użytkowników obu rodzajów dostępu, przychody z usług dostępu stacjonarnego stanowiły 72,5% ogółu przychodów z internetu.
Najpopularniejsze prędkości internetu stacjonarnego
Z usług stacjonarnego dostępu do internetu w 2023 r. korzystało 65,5% gospodarstw domowych, co oznacza wzrost o 2,3 pp. wobec poprzedniego roku. Największą popularnością cieszyły się usługi o przepustowości minimum 100 Mb/s, z których korzystało prawie trzy czwarte użytkowników.
Najczęściej wybieraną przez konsumentów w 2023 r. była usługa zapewniająca przepustowość 300 Mb/s. Jej udział w koszyku świadczonych usług dostępu do internetu stacjonarnego był na poziomie 36%.
Na drugim miejscu uplasowała się usługa o przepustowości 600 Mb/s, którą wybrało 15% konsumentów, następnie 1Gb/s (15%). Najczęściej wybieraną technologią były światłowody (FTTX14), ich udział w strukturze użytkowników wzrósł do 48,1%.
5G i światłowody na ścieżce rozowojowej
Rozwija się nie tylko rynek usług detalicznych dostępu do internetu stacjonarnego. Kolejny rok z rzędu zanotowano wzrost przychodów ze sprzedaży usług hurtowych (ponad 800 mln zł). Otwarte hurtowe sieci szerokopasmowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem podmiotów korzystających. W 2023 r. światłowód dostarczany przez operatorów hurtowych sięgał już ponad 17 tys. miejscowości, czyli o ponad 1,5 tys. więcej niż w roku poprzednim.
W odniesieniu do internetu mobilnego w 2023 r. poszerzył się zakres częstotliwości wykorzystywanych do świadczenia usług w technologii 5G. W grudniu 2023 r. rozdysponowano nowe częstotliwości w zakresie pasma 3 400 – 3 800 MHz, określanego jako pasmo „C” dla tej technologii. Spełnienie wymagań aukcyjnych przez operatorów w ciągu 60 miesięcy będzie skutkować pokryciem obszaru, na którym znajduje się 99% gospodarstw domowych w Polsce, siecią o oczekiwanej przepustowości 95 Mb/s oraz maksymalnym opóźnieniu 10 ms.
98% procent terytorium z internetem 4G
W 2023 r. 98% terytorium Polski znajdowało się w zasięgu pasm radiowych zapewniających dostęp do internetu mobilnego w technologii 4G/LTE. Mobilny transfer danych w technologii 4G/ LTE dokonywany jest za pomocą następujących pasm: 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz.
P4 liderem
W segmencie telefonii komórkowej 2023 r. nie przyniósł znaczących zmian. Liderem rynku pod względem liczy użytkowników pozostał P4 z udziałem 30,1%. Natomiast penetracja usługami telefonii ruchomej w Polsce znajdowała się nadal na wysokim poziomie 138,7%15. Na jednego mieszkańca przypadało średnio 1,4 karty SIM. W przypadku połączeń głosowych w roamingu Polacy łącznie rozmawiali w 2023 r. przez 3,7 mld minut i jest to niewielki (3,5%) spadek względem poprzedniego roku.
Telefonia stacjonarna szybko się kurczy
Spadek odnotowano w liczbie użytkowników (spadek o 13,1%) i wolumenie czasu trwania połączeń. Konsekwencją tego był spadek przychodów o 13,7% do poziomu 0,9 mld zł. Dużą popularnością wśród konsumentów cieszyły się usługi wiązane. Korzystało z nich 10,9 mln osób.
75,80 zł – tyle średnio wynosi rachunek u operatora (telefonia+internet)
Najpopularniejsza od kilku lat wśród usług wiązanych pozostawała oferta złożona z telefonii ruchomej i internetu ruchomego (45,9%). Najwięcej klientów usług wiązanych przekonał do siebie P4. Posiadał on sporą przewagę nad pozostałymi przedsiębiorcami (46,2%). Klienci generowali średnio miesięcznie 75,80 zł przychodu z tytułu sprzedaży usług wiązanych.
11 na 2 477 gmin w Polsce nie ma internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s
W 2023 r. zakończyła się realizacja programu POPC, który miał na celu wyeliminowanie terytorialnych różnic w dostępie do szybkiego internetu. W połączeniu z inwestycjami własnymi zrealizowanymi przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych na koniec 2023 r. jedynie 11 na 2 477 gmin w Polsce nie znalazło się w zasięgu internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s. Dzięki inwestycjom w rozbudowę sieci szerokopasmowych, internet o przepustowości co najmniej 1 Gb/s dostępny był w 2 425 gminach w Polsce.
Wsparcie dla internetu szerokopasmowego
Natomiast 79,6% gospodarstw domowych miało możliwość skorzystania z internetu szerokopasmowego o przepustowości dosyłowej łącza wynoszącej co najmniej 100 Mb/s, z możliwością jej zwiększenia do przepustowości mierzonej w gigabitach. Wsparcie Państwa w rozbudowę infrastruktury telekomunikacyjnej w celu zapewnienia dostępu do internetu szerokopasmowego dla jak największej liczby gospodarstw domowych jest kontynuowane poprzez realizację nowych programów tj. Krajowy Plan Odbudowy (KPO) i Program Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy na lata 2021-2027 (FERC).
żródło: Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2023 roku / Urząd Komunikacji Elektronicznej