Menu dostępności (CTRL+U)
Zmień kontrast
Podświetl linki
Zatrzymaj animacje
Powiększ tekst
Szerokość tekstu
Wysokość linii
Resetuj ustawienia
Strona główna - Gmina w Zasięgu

Seniorzy w Internecie i Social Mediach

7 października 2024
Seniorzy w Internecie i Social Mediach

Seniorzy coraz częściej uważają, że Internet niesie wiele korzyści. Oprócz „codziennych spraw” załatwiają w nim potrzeby społecznościowe jako liczni użytkownicy Social Mediów.

Systematycznie podnosi się wiek osób, które stają się użytkownikami Internetu. Seniorzy mają coraz większą świadomość, że Internet i nowoczesne technologie to nie tylko szansa na znalezienie wszelkich potrzebnych informacji w jednym urządzeniu (komputer, tablet lub telefon), możliwość załatwienia niektórych spraw urzędowych bez wychodzenia z domu oraz utrzymywania kontaktu z bliskimi, ale także szansa na rozwijanie relacji, w tym międzypokoleniowych – w wnukami i prawnukami, którzy powszechnie korzystają z mediów społecznościowych.

Finanse seniorów, czyli konta bankowe i zakupy w Internecie

Seniorzy najczęściej wykorzystują Internet, aby mieć dostęp do konta bankowego (65%), informacji (63%) oraz poczty elektronicznej (62%). Ponad połowa korzysta z mediów społecznościowych (54%) oraz robi zakupy online (51%) wynika z raportu Fundacji Kobiety e-biznesu: „Seniorzy w świecie cyfrowym” 2023.

Szczególnie szybko rośnie populacja użytkowników aplikacji bankowych, poczty e-mail oraz Social Media.

Autorzy raportu wskazują także, że dystematycznie zwiększa się odsetek seniorów, którzy używają Internetu na własnych urządzeniach mobilnych (smarfony) i jest to codzienną praktyką.  

Allegro i OLX najbardziej popularne wśród populacji 60+

Osoby dojrzałe przyznają, że bezpieczeństwo danych to jedna z głównych przyczyn obaw przed dokonywaniem zakupów w Internecie. Jednocześnie widać wyraźnie, że ufają markom, które także w pozostałych kategoriach wiekowych mają największy udział. To Allegro oraz OLX. Do najbardziej popularnych sklepów w sieci należą także: Lidl, Rossman, Empik i Biedronka. Seniorzy coraz rzadziej płacą „ za pobraniem”, a na popularności znacznie zyskał Blik, z którego korzysta 1/5 wszystkich kupujących, wskazuje raport Fundacji Kobiety e-biznesu.

Social Media: nie tylko Messenger

Media społecznościowe to dla pokolenia Silver nie tylko szansa na komunikowanie się z rodziną, czy znajomymi. To także możliwość uczestniczenia w dyskusjach na forach, dołączenia do grup, które wykazują konkretne zainteresowania, uczestniczenia w wydarzeniach on-line.

Platformy takie jak Facebook, Instagram, YouTube stają się coraz bardziej naturalnym środowiskiem dla seniorów. Najczęściej to aktywne uczestnictwo: publikowanie, tworzenie treści i komentowanie.

Badania Gemius, PBI i IAB Polska: Social Media 2023 wskazuje, że ponad 6 mln użytkowników mediów społecznościowych to osoby w wieku 55 – 75 i jest to najliczniejsza grupa spośród 6 wyodrębnionych grup wiekowych (od 7 do 75 lat). Główny powód tej liczebności to oczywiście demografia. Jesteśmy społeczeństwem starzejącym się, choć ten wynik świadczy także o tym, że w poziomie kompetencji cyfrowych seniorów doganiamy Europę.

YouTube i Facebook najbardziej popularne

YouTube to najbardziej popularna forma w grupie 55-75 lat – mówi raport Social Media 2023. Stosunkowo łatwo można znaleźć tam interesujące treści video, które następnie zapamiętuje i „przypomina” algorytm. Na kolejnych miejscach plasują się: Facebook, Instagram, TikTok i Twitter. Najmniejsze „wzięcie” mają natomiast Snapchat (dedykowany głównie nastolatkom), LinkedIn (osoby aktywne zawodowo), Twitch (w Polsce mało popularna platforma, choć zyskująca uznanie wśród młodszych użytkowników).

- Internet i media społecznościowe, to normalność dla dzieci i nastolatków. Urodziły się i dorastały wraz z tymi technologiami. To także codzienność dla osób aktywnych zawodowo. Dzisiaj niemal w każdej pracy dostęp do sieci jest istotnym czynnikiem. Poziom zaawansowania i umiejętności zależy już od specyfiki zawodumówi Marcin Mechla, trener kompetencji cyfrowych Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”. Zauważalne braki w poziomie kompetencji cyfrowych mieliśmy w grupie seniorów, którzy zakończyli aktywność zawodową zanim Internet stał się powszechny. Jeszcze 10 lat temu Smartfon w Polsce był zupełną nowością. Cały czas nadrabiamy zaległości w kształtowaniu kompetencji cyfrowych wśród osób starszych. Cieszy to, że zmniejszamy dystans do innych krajów UE.

Twórcy raportu „Seniorzy w świecie cyfrowym” 2023 podkreślają, że systematyczny wzrost liczby osób w wieku senioralnym, które korzystają z Internetu i Social Mediów wynika z działań edukacyjnych, prowadzonych przez instytucje oraz organizacje pozarządowe, które upowszechniają wiedzę na temat nowych technologii oraz zapobiegają wykluczeniu cyfrowemu.  

 

Źródło: raport „Seniorzy w świecie cyfrowym” 2023, raport Social Media 2023, Socialpress.pl