Ochrona zdrowia
Pojawienie się koronawirusa SARS-CoV-2 i wywołana przez niego pandemia postawiła przed służbą zdrowia zadania zupełnie nowego kalibru. Konieczna była zmiana procedur uwzględniająca konieczność minimalizowania kontaktu pacjenta z personelem medycznym i administracyjnym. Wygenerowało to potrzebę, upowszechnienia stosowania usług online w służbie zdrowia.
W okresie pandemii standardem stały się e-recepta, e-skierowanie, teleporady. Internetowe konto pacjenta zostało rozbudowane o funkcjonalności związane z walką z epidemią: wynik testu w kierunku infekcji koronawirusem, informacje o nałożeniu kwarantanny oraz izolacji domowej. W oparciu o IKP przeprowadzono logistykę związaną z rejestracją w ramach akcji powszechnego szczepienia.
Opracowany został również program wspierający domową opiekę medyczną pacjenta zakażonego wirusem wywołującym Covid-19. Aplikacja współpracuje z pulsoksymetrem, co umożliwia zdalne monitorowanie saturacji przez personel medyczny, który w razie pogorszenia się stanu pacjenta odpowiednio reaguje.
Te rozwiązania, wprowadzone po części pod presją sytuacji znakomicie się sprawdziły – dla przykładu liczba użytkowników IKP zbliża się do 7 mln.
Drugi etap cyfryzacji służby zdrowia przewiduje dalsze uruchamianie usług cyfrowych, jak na przykład zamawianie e-recept, centralna e-rejestracja oraz e-wizyty zarządzane z poziomu IKP. W dalszej przyszłości należy spodziewać się nowych e-usług medycznych wykorzystujących potencjał sieci 5G.