Partycypacja obywatelska
Upowszechnienie się technologii informatycznych otwiera nowe możliwości w zakresie komunikacji a także współpracy pomiędzy mieszkańcami a administracją publiczną.
W naszym kraju dopiero w ostatnich latach zauważa się znaczący wzrost zainteresowania korzystaniem z e-administracji. Według oficjalnych danych w kwietniu 2022 liczba Polaków posiadających Profil Zaufany przekroczyła 14,5 miliona, co stanowi około 40% uprawnionych. W końcu roku 2015 było to jedynie 1,2%. To spektakularna zmiana, jednak konieczna jest ciągle promocja posiadania Profilu Zaufanego, czy podpisu elektronicznego, jako podstawowych narzędzi umożliwiających korzystanie z usług e-administracji.
Partycypacja obywatelska z wykorzystaniem internetu (e-partycypacja) definiowana jest jako włączanie się i uczestnictwo obywateli w proces podejmowania decyzji publicznych z użyciem narzędzi internetowych. Narzędzia te to na przykład samorządowe blogi, czaty z urzędnikami, fora dyskusyjne, e-petycje, ankiety internetowe itp.
Prócz niewątpliwych zalet e-partycypacji obywatelskiej, takich jak powszechna dostępność, szybkość uzyskiwania informacji, większej transparentności działań instytucji, można też mówić o problemach z tym związanych. Sprawą budzącą wątpliwości jest chociażby zjawisko wykluczenia cyfrowego – e-partycypacja obywatelska wymaga posiadania sprzętu, a przede wszystkim odpowiednich umiejętności. Kolejny problem to kwestie ochrony prywatności.